W grupie Żabki pracują nauczyciele: mgr Natalia Pakuła, mgr Sylwia Koziara
godziny dostępności Natalia Pakuła(każda środa 10.30-11.30)
Sylwia Koziara(poniedziałki zamiennie co 2 tygodnie 9.30-10.30 i 11.00-12.00)
Rozwój dziecka trzyletniego (3 lata)
Rozwój fizyczny:
- Dziecko trzyletnie zazwyczaj potrafi już pewnie chodzić, biegać i skakać.
- Coraz lepiej radzi sobie z koordynacją ruchową, zaczyna chętniej wspinać się na różne przedmioty, np. na zjeżdżalnię.
- W tym wieku dzieci uczą się korzystać z narzędzi, takich jak kredki czy nożyczki, chociaż ich ruchy są jeszcze dość niezgrabne i wymagają dużej koncentracji.
Rozwój poznawczy:
- Trzylatek zaczyna rozumieć proste pojęcia czasowe (np. "zaraz", "później").
- Jego mowa szybko się rozwija – dziecko tworzy proste zdania, często zadaje wiele pytań.
- Uczy się rozpoznawać i nazywać kolory, liczby oraz kształty.
Rozwój społeczny i emocjonalny:
- Dziecko w tym wieku zaczyna nawiązywać pierwsze, proste relacje z rówieśnikami, choć często preferuje zabawy równoległe (bawi się obok, ale niekoniecznie razem z innymi).
- Trzylatek jest mocno związany z rodzicami i opiekunami, czasem może mieć trudności z rozstaniem, np. w przedszkolu.
- Występują pierwsze próby okazywania empatii, choć zrozumienie uczuć innych jest jeszcze ograniczone.
Rozwój emocjonalny:
- Dziecko w wieku trzech lat może przejawiać silne emocje, takie jak złość czy radość, ale często ma trudności z ich kontrolowaniem.
- Lubi rutynę i przewidywalność, co daje mu poczucie bezpieczeństwa.
Rozwój dziecka czteroletniego (4 lata)
Rozwój fizyczny:
- Czterolatek ma już znacznie lepszą koordynację ruchową niż trzylatek. Potrafi pewnie biegać, podskakiwać na jednej nodze, a nawet jeździć na rowerku biegowym.
- Wzrasta precyzja ruchów, co pozwala na wykonywanie bardziej skomplikowanych czynności manualnych, jak np. rysowanie bardziej złożonych kształtów czy budowanie bardziej zaawansowanych konstrukcji z klocków.
Rozwój poznawczy:
- Dziecko w wieku czterech lat zaczyna rozumieć bardziej złożone pojęcia czasowe, jak "wczoraj", "dziś", "jutro".
- Potrafi już budować dłuższe zdania, używając coraz bardziej złożonej gramatyki.
- Zaczyna interesować się literami i cyframi, często próbuje pisać swoje imię lub proste słowa, choć nie zawsze poprawnie.
Rozwój społeczny i emocjonalny:
- Czterolatek chętniej bawi się z rówieśnikami i zaczyna rozumieć zasady współpracy w grupie.
- Dziecko w tym wieku często próbuje negocjować i nawiązywać bardziej złożone relacje z innymi dziećmi. Czasem mogą pojawiać się konflikty, które jednak są okazją do nauki rozwiązywania problemów.
- Czterolatek jest bardziej świadomy emocji innych i zaczyna okazywać empatię na bardziej zaawansowanym poziomie.
Rozwój emocjonalny:
- W wieku czterech lat dziecko zaczyna lepiej kontrolować swoje emocje, chociaż wciąż mogą pojawiać się momenty frustracji lub gniewu.
- Czterolatek staje się bardziej niezależny, ale nadal potrzebuje wsparcia dorosłych, zwłaszcza w trudnych sytuacjach.
Podsumowanie:
Trzylatek i czterolatek znajdują się na różnych etapach rozwoju, choć oba wieki charakteryzują się intensywnym rozwojem fizycznym, poznawczym i społecznym. Trzylatek dopiero rozwija podstawowe umiejętności ruchowe i społeczne, podczas gdy czterolatek już je doskonali, stając się coraz bardziej samodzielnym i społecznym uczestnikiem grupy.
RAMOWY ROZKŁAD DNIA w grupie Żabki
czas pracy: 7:30 – 15:00
7:30-8:00 Schodzenie się dzieci. Kontakty indywidualne z rodzicami / Opiekunami prawnymi. Czynności dowolne podejmowane z inicjatywy dzieci w kącikach tematycznych. Zabawy służące realizacji pomysłów i zainteresowań dzieci. Zabawy i ćwiczenia inspirowane przez nauczyciela. Gry i zabawy dydaktyczne, stolikowe, manipulacyjne, konstrukcyjne, tematyczne, badawcze służące realizacji programu wychowania przedszkolnego. Rozmowy w oparciu o oglądane ilustracje. Ćwiczenia ortofoniczne, oddechowe słuchowe, gramatyczne itp. Słuchanie utworów literatury dziecięcej. Opowiadanie historyjek obrazkowych. Praca z zespołem dzieci lub indywidualna o charakterze obserwacyjnym i wyrównawczym. Czynności gospodarczo- porządkowe.
8:00-8:30 Zabawy dowolne, zajęcia indywidualne.
8:30-8:45 Zabawa ruchowa z określonym elementem ruchu. Prace porządkowe w sali, zabiegi higieniczne, przygotowanie do śniadania.
8:45-9:00 Śniadanie
9:00-11:30 Zintegrowane zajęcia edukacyjne inspirowane przez nauczycieli realizowane na podstawie podstawy programowej i wybranego programu wychowania przedszkolnego. Gry i zabawy edukacyjne. Obserwacje pedagogiczne.
- Zabawy i sytuacje zadaniowe mające na celu rozwijanie zachowań społecznych i prozdrowotnych oraz kultury życia,
- Czynności samoobsługowe i czynności gospodarczo- porządkowe,
- Zorganizowana działalność dzieci poza budynkiem przedszkola np.: spacery, wycieczki.
- Zróżnicowane metody i formy pracy ukierunkowane na rozwijanie kompetencji kluczowych, procesów poznawczych i myślowych,
- Swobodne i zorganizowane formy aktywności ruchowej, zwłaszcza na świeżym powietrzu oraz ruch przy muzyce,
- Poznawanie świata przyrody w szczególności poprzez bezpośredni kontakt z naturą i samodzielne doświadczenia,
- Twórcza i odtwórcza działalność muzyczna, muzyczno-ruchowa, teatralna i plastyczna,
- Zabawy, ćwiczenia i zadania pomagające na uzyskanie gotowości do nauki pisania i czytania,
- Swobodna aktywność własna dzieci w sali lub ogrodzie przedszkolnym.
- 11:30-11:45 Czynności porządkowe. Przygotowanie do obiadu. Zabiegi higieniczne.
11:45-12:15 Obiad
12:15-13:30 Przygotowanie do leżakowania. Doskonalenie czynności samoobsługowych. Odpoczynek na leżakach
13:30-13:45 Czynności samoobsługowe. Zabawa ruchowa z określonym elementem ruchu. Przygotowanie do podwieczorku.
13:45-14:00 Podwieczorek
14:00-14:15 Zajęcia dodatkowe
14:15-15:00 Zabawy dowolne i organizowane, zgodne z zainteresowaniami. Indywidualna praca wyrównawcza. Zabawy paluszkowe słuchanie opowiadań nauczyciela na podstawie literatury dziecięcej, czytanie fragmentów książek. Pobyt na świeżym powietrzu – kierowane i swobodne zabawy w ogrodzie przedszkolnym. Obserwacje pedagogiczne. Prace porządkowe. Rozchodzenie się dzieci. Kontakty indywidualne z rodzicami / Opiekunami prawnymi.