Miejskie Przedszkole nr 29 Wirtualny spacer

ŻABKI

Grupa dzieci 3-4-letnich



W grupie Żabki pracują nauczyciele: mgr Natalia Pakuła, mgr Sylwia Koziara
godziny dostępności  Natalia Pakuła(każda środa 10.30-11.30)
Sylwia Koziara(poniedziałki zamiennie co 2 tygodnie 9.30-10.30 i 11.00-12.00)
 

Rozwój dziecka trzyletniego (3 lata)

Rozwój fizyczny:
  • Dziecko trzyletnie zazwyczaj potrafi już pewnie chodzić, biegać i skakać.
  • Coraz lepiej radzi sobie z koordynacją ruchową, zaczyna chętniej wspinać się na różne przedmioty, np. na zjeżdżalnię.
  • W tym wieku dzieci uczą się korzystać z narzędzi, takich jak kredki czy nożyczki, chociaż ich ruchy są jeszcze dość niezgrabne i wymagają dużej koncentracji.
Rozwój poznawczy:
  • Trzylatek zaczyna rozumieć proste pojęcia czasowe (np. "zaraz", "później").
  • Jego mowa szybko się rozwija – dziecko tworzy proste zdania, często zadaje wiele pytań.
  • Uczy się rozpoznawać i nazywać kolory, liczby oraz kształty.
Rozwój społeczny i emocjonalny:
  • Dziecko w tym wieku zaczyna nawiązywać pierwsze, proste relacje z rówieśnikami, choć często preferuje zabawy równoległe (bawi się obok, ale niekoniecznie razem z innymi).
  • Trzylatek jest mocno związany z rodzicami i opiekunami, czasem może mieć trudności z rozstaniem, np. w przedszkolu.
  • Występują pierwsze próby okazywania empatii, choć zrozumienie uczuć innych jest jeszcze ograniczone.
Rozwój emocjonalny:
  • Dziecko w wieku trzech lat może przejawiać silne emocje, takie jak złość czy radość, ale często ma trudności z ich kontrolowaniem.
  • Lubi rutynę i przewidywalność, co daje mu poczucie bezpieczeństwa.

Rozwój dziecka czteroletniego (4 lata)

Rozwój fizyczny:
  • Czterolatek ma już znacznie lepszą koordynację ruchową niż trzylatek. Potrafi pewnie biegać, podskakiwać na jednej nodze, a nawet jeździć na rowerku biegowym.
  • Wzrasta precyzja ruchów, co pozwala na wykonywanie bardziej skomplikowanych czynności manualnych, jak np. rysowanie bardziej złożonych kształtów czy budowanie bardziej zaawansowanych konstrukcji z klocków.
Rozwój poznawczy:
  • Dziecko w wieku czterech lat zaczyna rozumieć bardziej złożone pojęcia czasowe, jak "wczoraj", "dziś", "jutro".
  • Potrafi już budować dłuższe zdania, używając coraz bardziej złożonej gramatyki.
  • Zaczyna interesować się literami i cyframi, często próbuje pisać swoje imię lub proste słowa, choć nie zawsze poprawnie.
Rozwój społeczny i emocjonalny:
  • Czterolatek chętniej bawi się z rówieśnikami i zaczyna rozumieć zasady współpracy w grupie.
  • Dziecko w tym wieku często próbuje negocjować i nawiązywać bardziej złożone relacje z innymi dziećmi. Czasem mogą pojawiać się konflikty, które jednak są okazją do nauki rozwiązywania problemów.
  • Czterolatek jest bardziej świadomy emocji innych i zaczyna okazywać empatię na bardziej zaawansowanym poziomie.
Rozwój emocjonalny:
  • W wieku czterech lat dziecko zaczyna lepiej kontrolować swoje emocje, chociaż wciąż mogą pojawiać się momenty frustracji lub gniewu.
  • Czterolatek staje się bardziej niezależny, ale nadal potrzebuje wsparcia dorosłych, zwłaszcza w trudnych sytuacjach.

Podsumowanie:
Trzylatek i czterolatek znajdują się na różnych etapach rozwoju, choć oba wieki charakteryzują się intensywnym rozwojem fizycznym, poznawczym i społecznym. Trzylatek dopiero rozwija podstawowe umiejętności ruchowe i społeczne, podczas gdy czterolatek już je doskonali, stając się coraz bardziej samodzielnym i społecznym uczestnikiem grupy.



RAMOWY ROZKŁAD DNIA w grupie Żabki

czas pracy: 7:30 – 15:00

7:30-8:00       Schodzenie się dzieci. Kontakty indywidualne z rodzicami / Opiekunami prawnymi. Czynności dowolne podejmowane z inicjatywy dzieci w kącikach tematycznych. Zabawy służące realizacji pomysłów i zainteresowań dzieci. Zabawy i ćwiczenia  inspirowane przez nauczyciela. Gry i zabawy dydaktyczne, stolikowe, manipulacyjne, konstrukcyjne, tematyczne, badawcze służące realizacji programu wychowania przedszkolnego. Rozmowy w oparciu o oglądane ilustracje.   Ćwiczenia ortofoniczne, oddechowe słuchowe, gramatyczne itp. Słuchanie utworów literatury dziecięcej. Opowiadanie historyjek obrazkowych. Praca z zespołem dzieci lub indywidualna o charakterze obserwacyjnym i wyrównawczym. Czynności gospodarczo- porządkowe.
8:00-8:30    Zabawy dowolne, zajęcia indywidualne.
8:30-8:45   Zabawa ruchowa z określonym elementem ruchu. Prace porządkowe w sali, zabiegi higieniczne, przygotowanie do śniadania.
8:45-9:00       Śniadanie
9:00-11:30  Zintegrowane zajęcia edukacyjne inspirowane przez nauczycieli realizowane na podstawie podstawy programowej i wybranego programu wychowania przedszkolnego. Gry i zabawy edukacyjne. Obserwacje pedagogiczne.

  • Zabawy i sytuacje zadaniowe mające na celu rozwijanie zachowań społecznych i prozdrowotnych oraz kultury życia,
  • Czynności samoobsługowe i czynności gospodarczo- porządkowe,
  • Zorganizowana działalność dzieci poza budynkiem przedszkola np.: spacery, wycieczki.
  • Zróżnicowane metody i formy pracy ukierunkowane na rozwijanie kompetencji kluczowych, procesów poznawczych i myślowych,
  • Swobodne i zorganizowane formy aktywności ruchowej, zwłaszcza  na świeżym powietrzu oraz ruch przy muzyce,
  • Poznawanie świata przyrody w szczególności poprzez bezpośredni kontakt z naturą i samodzielne doświadczenia,
  • Twórcza i odtwórcza działalność muzyczna, muzyczno-ruchowa, teatralna i plastyczna,
  • Zabawy, ćwiczenia i zadania pomagające na uzyskanie gotowości do nauki pisania  i czytania,
  • Swobodna aktywność własna dzieci w sali lub ogrodzie przedszkolnym.
  • 11:30-11:45    Czynności porządkowe. Przygotowanie do obiadu. Zabiegi higieniczne.
    11:45-12:15     Obiad
    12:15-13:30      Przygotowanie do leżakowania. Doskonalenie czynności samoobsługowych. Odpoczynek na leżakach
    13:30-13:45   Czynności samoobsługowe. Zabawa ruchowa z określonym elementem ruchu. Przygotowanie do podwieczorku. 
    13:45-14:00      Podwieczorek
    14:00-14:15      Zajęcia dodatkowe
    14:15-15:00   Zabawy dowolne i organizowane, zgodne z zainteresowaniami. Indywidualna praca wyrównawcza. Zabawy paluszkowe słuchanie opowiadań nauczyciela na podstawie literatury dziecięcej, czytanie fragmentów książek. Pobyt na świeżym powietrzu – kierowane i swobodne zabawy w ogrodzie przedszkolnym. Obserwacje pedagogiczne. Prace porządkowe. Rozchodzenie się dzieci. Kontakty indywidualne z rodzicami / Opiekunami prawnymi.