Drodzy rodzice!
W związku z zaistniałą sytuacją proszę o powtarzanie ćwiczeń i zestawów wyrazowych przekazywanych na zajęciach logopedycznych.
Dodatkowo, aby wspomóc rozwój mowy dziecka w domu,
proszę o wykonywanie ćwiczeń narządów mowy, słuchowych, powtarzanie wierszy, rymowanek, czytanie książek, wykonywanie różnych ćwiczeń ogólnorozwojowych.
Zapraszam do korzystania.
W razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości proszę o kontakt:
logopedamp29@wp.pl
Pozdrawiam Marta Brajnlich
Czwartek 25.11.2021
Większość dzieci zmagająca się z wadą wymowy ma problemy z obniżoną sprawnością narządów artykulacyjnych (język, wargi, policzki, podniebienie miękkie). Przyczyną wad są nieprawidłowości w budowie anatomicznej (np. zbyt krótkie wędzidełko podjęzykowe) lub nieprawidłowe nawyki związane z oddychaniem lub połykaniem. Dlatego bardzo ważne są codzienne ćwiczenia!!
Przesyłam Państwu do wydrukowania
„Kwieciste minki – karty do ćwiczeń buzi i języka”ze strony
www.logopestka.pl . Jest to doskonała gimnastyka buzi i języka: usprawnianie warg; pionizowanie języka (unoszenie szerokiego języka, kląskanie z zatrzymaniem, unoszenie języka za górne zęby; ćwiczenia policzków (ćwiczenia ze słomką); ćwiczenia oddechowe (kontrolowanie fazy wydechowej - wdech nosem, wydech ustami - wargi zaokrąglone).
Karty można:
- wydrukować i ćwiczyć patrząc na obrazki,
- wydrukować, nakleić na brystol,
- wyciąć pojedyncze obrazki – ćwiczyć losując poszczególne obrazki,
- dwukrotnie wydrukować, nakleić na brystol, wyciąć pojedyncze obrazki i bawić się w MEMO lub zagrać w Piotrusia.
Inną formą ćwiczeń aparatu artykulacyjnego są bajki logopedyczne. Dorosły czyta, a dziecko współuczestniczy, wykonując ćwiczenia wpisane w nawiasie lub naśladując odgłosy zwierząt. Do tekstu bajki załączam kolorowankę.
Mała mysia(do pobrania)
Proponuję również opowiadanie z wykorzystaniem ćwiczeń usprawniających narządy mowy o pracowitej wiewiórce, które bardzo lubą dzieci, do pobrania tutaj:
opowiadanie logopedyczne . Dodatkowo proponuję
zabawę logopedyczną KROKODYL dla dzieci z niepłynnością mowy, które mówią niewyraźnie i za szybko, albo mówią z zaciśniętymi zębami, za mało otwierają usta.
Dla aktywności manualnej dzieci polecam zadania rozwijające kreatywność dzieci, do pobrania w załączniku.
PRZYKŁADY ĆWICZEŃ LOGOPEDYCZNYCH
1. Ćwiczenia słuchowe – stanowią bardzo ważną grupę ćwiczeń logopedycznych, ponieważ często opóźnienia czy zaburzenia rozwoju mowy pojawiają się na skutek opóźnień rozwoju słuchu fonematycznego. Stymulując funkcje słuchowe przyczyniamy się do rozwoju mowy dziecka.
Przykłady:
-„Co słyszę?” – dziecko nasłuchuje i rozpoznaje odgłosy dochodzące z sąsiedztwa, ulicy, różne sprzęty, pojazdy, zwierzęta. (Przykładowa strona z odgłosami: )
-Szukanie ukrytego zegarka, radia, dzwoniącego budzika.
- Wyróżnianie wyrazów w zdaniu. (Z ilu wyrazów składa się zdanie: Mama czyta książkę. (3))
-Dzielenie na sylaby imion dzieci, rzeczy, zwierząt.
-Wyszukiwanie imion dwusylabowych i trzysylabowych.
-Rozróżnianie mowy prawidłowej od nieprawidłowej.
-„Co to za wyraz?” – rodzic i dziecko naprzemiennie głoskują wyrazy i zgadują. (m – a – m – a (mama), b – a – l – o – n (balon) itp.
-„Co słyszysz na początku / końcu/ w środku wyrazu?” (nagłos: kot (k), owoc (o) itp., wygłos: rak (k), kos (s) itd., śródgłos: bok (o), rak (a) itp.
Ciekawy artykuł pomagający nauczyć dziecko głoskować i dzielić wyrazy na sylaby: (
https://www.mjakmama24.pl/edukacja/pomoc-w-nauce/gloski-przyklady-aa-RZFj-caSE-AqfM.html)
2. Ćwiczenia oddechowe - poprawiają wydolność oddechową, sprzyjają wydłużaniu fazy wydechowej, co powoduje poprawę jakości mowy. Ćwiczenia prowadzone są najczęściej w formie zabawowej, przy wykorzystaniu różnych środków, np. piórek, piłeczek, wody mydlanej, chrupek, wiatraczków itp. Są także wplatane w opowieści i zabawy ruchowe.
-Marcowy obrazek – rozdmuchiwanie barwnej plamy, dorysowywanie elementów tworzących jedną całość. Potrzebna będzie biała kartka oraz tusz, albo farba, kroplomierz/słomka, kredki. Dziecko za pomocą kroplomierza/ słomki umieszcza na kartce kroplę tuszu, którą potem rozdmuchuje(należy pamiętać, że wdech - nosem,wydech - ustami). Dziecko dorysowuje do tak powstałej barwnej plamy różne elementy, tworząc wiosenny obrazek.
-Przesyłam link do ciekawych propozycji ćwiczeń oddechowych:
http://zabawkilundi.pl/blog/cwiczenia-oddechowe-dla-dzieci/ )
3. Ćwiczenia motoryki narządów artykulacyjnych
Ćwiczenia warg:
-Cmokanie, parskanie, masaż warg zębami ( górnymi dolnej wargi i odwrotnie).
-Wymowa samogłosek w parach: a-i, a-u,i-a,u-o,o-i,u-i,a-o, e-oitp.
-Wysuwanie warg w „ ryjek”, cofanie w „ uśmiech”.
-Wysuwanie warg w przód, następnie przesuwanie warg w prawo, w lewo.
Ćwiczenia języka:
-„Głaskanie podniebienia” czubkiem języka, jama ustna szeroko otwarta.
-Oblizywanie dolnej i górnej wargi przy ustach szeroko otwartych / krążenie językiem/.
-Wysuwanie języka w przód i cofanie w głąb jamy ustnej.
-Kląskanie językiem.
-Dotykanie czubkiem języka na zmianę do górnych i dolnych zębów, przy maksymalnym otwarciu ust.
-Język przyjmuje na przemian kształt „łopaty” i „grota”.
-Oblizywanie zębów po wewnętrznej i zewnętrznej powierzchni dziąseł pod wargami. Usta zamknięte.
Ćwiczenia usprawniające podniebienie miękkie:
-Wywołanie ziewania przy nisko opuszczonej szczęce dolnej.
-Płukanie gardła ciepłą wodą.
-„Chrapanie” na wdechu i wydechu.
-Głębokie oddychanie przez usta przy zatkanym nosie i odwrotnie.
Ćwiczenia policzków:
-Nadymanie policzków –„ gruby miś”.
-Wciąganie policzków –„ chudy zajączek”.
-Naprzemiennie „ gruby miś” –„ chudy zajączek”.
-Nabieranie powietrza w usta, przesuwanie powietrza z jednego policzka do drugiego na zmianę.
Dołączam jeszcze link do ćwiczeń grafomotorycznych, które wpływają pozytywnie na naukę pisania
https://www.mjakmama24.pl/edukacja/edukacja-wczesnoszkolna/cwiczenia-grafomotoryczne-dla-dzieci-labirynty-dla-dzieci-do-wydruku-aa-x77P-3hVi-uXYk.html )
W załączniku znajdziecie Państwo ćwiczenia pionizacji języka, oddechowe oraz warg przedstawione w przyjaznej dla dzieci grafice.
Pozdrawiam serdecznie
logopeda – Marta Brajnlich