INNOWACJA PEDAGOGICZNA
"Bawię się, koduję, programuję"
Magdalena Zwolińska, mgr Joanna Idzikowska
Programowanie to komunikacja z komputerem i wydawanie mu poleceń, staje się ono
obecnie ważnym trendem w edukacji na wszystkich poziomach kształcenia. Programowanie
to pisanie instrukcji działania dla urządzeń i komputerów. Programowanie to sprawienie, żeby
komputer robił to co my zechcemy. Wkrótce nie wystarczy nam posiadanie umiejętności
interakcji z nowymi technologiami, a wręcz trzeba będzie umieć je samemu tworzyć. Dlatego
właśnie uczenie dzieci programowania jest porównywane do uczenia czytania i pisania. Stało
się ono obok języka ojczystego i jednego języka obcego, trzecim językiem, które każdy
człowiek powinien znać chociażby na podstawowym poziomie tak aby rozumieć otaczający
go świat i zachodzące w nim zmiany.
Dzieci mogą rozwijać myślenie kreatywne, doskonalić umiejętności analityczne,
nadążać za postępem techniki i z tego postępu koszystać. Programowanie pozwala zrozumieć
i wykorzystywać nowoczesne rozwiązania techniczne. Sprzyja ono również intelektualnemu
rozwojowi oraz kreatywności, a także w późniejszym czasie może ułatwić znalezienie dobrej
pracy, w różnych dziedzinach.
Tworzenie programów jest jednym z filarów innowacyjnej gospodarki. Ucząc dzieci
programowania sprawiamy, że spędzają czas w sposób wartościowy i rozwijający. Dzieci
mogą dbać o swój wszechstronny rozwój. Zajęcia z programowania uczą precyzyjnego
myślenia, rozwijają umiejętność myślenia logicznego, kreatywność, pomysłowość, dbałość
o szczegóły, powodują wzrost różnorodności pomysłów. Pozwalają pokazać dzieciom nowy
sposób rozwiązywania problemów, wykorzystujący komputery w sposób aktywny,
pozwalający poznać zasady działania nowych technologii, pozwalający lepiej,
głębiej zrozumieć komputery. Aby jednak młodzi ludzie z powodzeniem
kodowali, powinniśmy zacząć uczyć krytycznego myślenia i pozytywnego
"kombinowania" jeszcze na etapie przedszkola.