Miejskie Przedszkole nr 29 Wirtualny spacer

Statut przedszkola




 
 
 
 
 
 
STATUT
 
MIEJSKIEGO PRZEDSZKOLA NR 29
W CZĘSTOCHOWIE
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ul. Osada Młyńska 1, 42-280 Częstochowa, tel. 34 361 85 02
www.mp29.czest.pl   e-mail: mp29@edukacja.czestochowa.pl
 
Spis treści:
 
 
  1. Podstawa prawna Statutu ……………………………………...………………. s.  3
  2. Rozdział I – Postanowienia ogólne i przepisy wprowadzające .…………….. s.  8
  3. Rozdział II – Cele i zadania Przedszkola oraz sposób ich wykonywania ..… s.  13
  4. Rozdział III – Organy Przedszkola oraz ich kompetencje ...………………... s. 25
  5. Rozdział IV – Organizacja pracy Przedszkola ………...…………….……..…. s. 36
  6. Rozdział V – Zakres zadań Nauczycieli i innych Pracowników Przedszkola  s. 42
  7. Rozdział VI – Wychowankowie Przedszkola i ich Opiekunowie …………….. s. 57
  8. Rozdział VII – Ceremoniał Przedszkola .…………………...……………..….. s. 63
 
  1. Rozdział VIII– Postanowienia końcowe ………………………..……….… s. 64
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Statut został opracowany w oparciu o następujące akty prawne:  
  1. Ustawa  z  dnia 26  stycznia  1982 r.  –  Karta  Nauczyciela Dz. U. 1982 nr 3 poz. 19                       (t.j. Dz. U. 2021 poz. 1762 z późn. zm.);
 
  1. Ustawa   z   14   grudnia  2016  r .  Przepisy  wprowadzające  ustawę  –  Prawo  oświatowe                                 
       (Dz. U. z 2017 r. poz. 60 ze zm.);
 
  1. Ustawa   z   dnia  14  grudnia   2016 r.   Prawo    oświatowe  (t.j. Dz. U. 2021 poz. 1082                 z późn. zm.);
 
  1. Ustawa  z  7  września  1991 r.  o  systemie  oświaty Dz. U. 1991 nr 95 poz. 425 (t.j. Dz. U. z  2020 r . poz. 1327, z 2021 r. poz. 4, 1237 z późn. zm.);
 
  1. Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. 2021 poz. 1372 ze zm.);
 
  1. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. 2021 poz. 305, 1236   ze zm.);
 
  1. Ustawa z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie                            Dz. U. 2003 nr 96 poz. 873 (t.j. Dz. U. 2020 poz. 1057, z 2021 poz. 1038, 1243, 1535                        ze zm.);
 
  1. Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny Dz. U. 1964 nr 16 poz. 93 (t.j. Dz. U. 2020 poz. 1740, 2320, z 2021 r. poz. 1509 ze zm.);
 
  1. Ustawa z dnia 25 lutego 1964 – Kodeks rodzinny i opiekuńczy Dz. U. 1964 nr 9 poz. 59 (t.j. Dz. U. 2020 poz. 1359 ze zm.);
 
  1. Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym Dz. U. 1997 nr 98 poz. 602 (t.j. Dz. U. 2021 r. poz. 450, 463, 694,720, 1641 ze zm.);
 
  1. Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych Dz. U. 2018 poz. 1000                      (t.j. Dz. U. 2019 poz. 1781 ze zm.); 
 
  1. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych                  i  w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, zwanej dalej RODO;
 
  1. Ustawa  o  postępowaniu  w  sprawach  nieletnich  z  dnia 26 październik 1982 r.,                           Dz. U. 1982 nr 35 poz. 228 (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 969 z późn. zm.);
 
  1. Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 20 czerwca 2020 r. w sprawie                                 „Zasad techniki” prawodawczej (t.j. z 2016 r. poz. 283 ze zm.);
 
  1. Rozporządzenie   Ministra   Edukacji   Narodowej   z   dnia   21   maja   2001 r. w  sprawie
       ramowych statutów  publicznego  przedszkola  oraz  publicznych szkół  (Dz. U.  z  2001 r.              
       nr 61, poz. 624 z późn. zm.);
 
  1. Rozporządzenie   Ministra   Edukacji   Narodowej   z    dnia  9 lutego 2007 r.  zmieniające 
       rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych 
       szkół (Dz. U. 2007 nr 35 poz. 222 z późn. zm.);
 
  1. Rozporządzenie   Ministra   Edukacji   Narodowej   z   dnia  28  lutego  2019  r . w  sprawie
  szczegółowej   organizacji   publicznych  szkół  i  publicznych  przedszkoli  (Dz.  U.  2019                     
 poz. 502 z późn. zm.);  
                  
  1. Rozporządzenie  Ministra    Edukacji  Narodowej  z  dnia   14 lutego  2017 r.   w   sprawie podstawy    programowej   wychowania   przedszkolnego   oraz   podstawy   programowej kształcenia  ogólnego  dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną    w   stopniu    umiarkowanym    lub  znacznym,   kształcenia  ogólnego  dla branżowej  szkoły I  stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do   pracy   oraz    kształcenia ogólnego  dla  szkoły  policealnej   (Dz. U.  2017  poz. 356 z późn. zm.);
 
  1. Konwencja   o   prawach   dziecka    przyjęta    przez    Zgromadzenie    Ogólne    Narodów
       Zjednoczonych dnia 20  listopada  1989 r. (Dz. U. z 1991 r. nr 120, poz. 526 ze zm.);
 
  1. Rozporządzenie  Ministra  Edukacji  Narodowej z dnia 9 sierpnia  2017 r. w sprawie zasad
       organizacji   i   udzielania    pomocy    psychologiczno  –  pedagogicznej   w   publicznych 
       przedszkolach, szkołach i placówkach (t. j. Dz. U. z 2020 r.  poz. 1280 ze zm.);
 
  1. Rozporządzenie  MEN  z   dnia   24  lipca   2015 r.  w  sprawie  warunków organizowania  
       kształcenia,    wychowania     i    opieki    dla    dzieci   i   młodzieży   niepełnosprawnych,  
       niedostosowanych     społecznie    i       zagrożonych      niedostosowaniem      społecznym                                  
       (Dz. U. 2015 r. poz. 1113 z późn. zm.);
 
  1. Rozporządzenie  MEN  z   dnia   9 sierpnia   2017 r.  w  sprawie  warunków organizowania  
       kształcenia,    wychowania     i    opieki    dla    dzieci   i   młodzieży   niepełnosprawnych,  
       niedostosowanych     społecznie    i       zagrożonych      niedostosowaniem      społecznym                                  
       (t. j. Dz. U. 2020 r. poz. 1309 z późn. zm.);
 
  1. Rozporządzenie  Ministra  Edukacji  Narodowej   z  dnia  24  sierpnia  2017  r.  w  sprawie
       organizowania  wczesnego  wspomagania  rozwoju  dzieci  (Dz.  U.  z  2017 r.  poz. 1635            z późn. zm.);
 
  1. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 czerwca 2019 r. w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy dzieciom i uczniom w formie zasiłku losowego na cele edukacyjne, pomocy uczniom w formie wyjazdów terapeutyczno – edukacyjnych oraz pomocy dzieciom i uczniom w formie zajęć opiekuńczych i zajęć terapeutyczno – edukacyjnych w latach 2019 – 2021 (Dz. U. 2019 poz. 1075);
 
  1. Rozporządzenie      Ministra     Edukacji      Narodowej     z    dnia    28   sierpnia    2014 r.
       w  sprawie   indywidualnego   obowiązkowego  rocznego  przygotowania  przedszkolnego       
     dzieci  i  indywidualnego   nauczania   dzieci  i  młodzieży   (Dz. U. z  2014 r., poz. 1157       ze zm., Dz. U. z 2017 r. poz. 1616, Dz. U. z 2020 r. poz. 1537 i 1538, Dz. U. 2021                           poz. 1571 ze zm.);
 
  1. Rozporządzenie  Ministra  Edukacji  Narodowej  z  dnia  18  sierpnia   2017  r.  w  sprawie
       warunków  i sposobu wykonywania przez przedszkola,  szkoły i placówki publiczne zadań
       umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej,  etnicznej  i  językowej
       uczniów    należących    do   mniejszości   narodowych   i   etnicznych   oraz   społeczności
       posługującej się językiem regionalnym (Dz. U. 2017 r. poz. 1627 z późn. zm.);
 
  1. Rozporządzenie  Ministra  Edukacji   Narodowej   z   dnia   28   lutego  2019 r. w  sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U. 2019                      poz. 502 z późn. zm.);
 
  1. Rozporządzenie  Ministra  Edukacji  Narodowej  z  dnia  27  sierpnia  2019 r.  w   sprawie 
       świadectw,    dyplomów    państwowych   i   innych    druków   (Dz.  U.  2019   poz.  1700,         Dz. U. 2019 r. poz. 1780, Dz. U. 2021 poz. 1203 ze zm.);
 
  1. Rozporządzenie     Ministra     Edukacji     Narodowej    z    dnia    29    sierpnia    2014  r.
       w  sprawie  sposobu   prowadzenia   przez   publiczne    przedszkola,  szkoły   i   placówki  
       dokumentacji    przebiegu    nauczania,     działalności     wychowawczej     i   opiekuńczej                            
       oraz rodzajów tej  dokumentacji (Dz. U. 2014 poz. 1170);
 
  1. Rozporządzenie   Ministra   Edukacji   Narodowej  z  dnia  25  sierpnia  2017 r. w sprawie 
       sposobu   prowadzenia   przez   publiczne  przedszkola,  szkoły  i  placówki  dokumentacji  
       przebiegu   nauczania,   działalności   wychowawczej   i  opiekuńczej   oraz  rodzajów  tej      
       dokumentacji. (Dz.U. 2017 r. poz. 1646);
 
  1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 sierpnia 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły                      i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. 2019 poz. 1664 ze zm.)
 
  1. Rozporządzenie  Ministra  Edukacji  Narodowej   z  dnia  25  sierpnia  2017 r.  w  sprawie   
       nadzoru pedagogicznego (t. j. Dz.U. 2020 poz. 1551 ze zmianami, Dz. U. 2021 poz. 1618     ze zm.);
 
  1. Rozporządzenie   Ministra   Edukacji  Narodowej   z  dnia  1  sierpnia  2017  r.  w  sprawie
       szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (t. j. Dz. U. 2020 poz. 1289                      ze zm.);
 
  1. Rozporządzenie   Ministra   Edukacji   Narodowej    i   Sportu  z  dnia 31  grudnia  2002 r.                           
       w   sprawie    bezpieczeństwa   i   higieny   w   publicznych   i   niepublicznych    szkołach                                
       i placówkach (t. j. Dz. U. 2020 r. poz. 1166 ze zm.);
 
  1. Rozporządzenie   Ministra   Edukacji   Narodowej   z  dnia 12  sierpnia  2020 r. zmieniające   rozporządzenie w   sprawie    bezpieczeństwa   i   higieny   w   publicznych                                                i   niepublicznych    szkołach i placówkach (t. j. Dz. U. 2020 r. poz. 1386 ze zm.);
 
  1. Rozporządzenie   Ministra   Edukacji   Narodowej   i  Sportu   z  dnia   8  listopada 2001 r.                         
       w   sprawie    warunków    i    sposobu    organizowania    przez    publiczne   przedszkola,                        
       szkoły   i   placówki    krajoznawstwa   i   turystyki    (Dz. U.  2001 nr   135   poz.    1516 ze zm.);
 
  1. Rozporządzenie  Ministra  Edukacji  Narodowej  z  dnia  28  sierpnia  2014 r. zmieniające   
       rozporządzenie  w   sprawie   warunków   i   sposobu    organizowania    przez    publiczne 
       przedszkola,   szkoły  i   placówki  krajoznawstwa  i  turystyki ( Dz. U. 2014 r. poz. 1150                       z późn. zm.);
 
  1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 maja 2018 r. w sprawie warunków
       i  sposobu  organizowania  przez  publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa
       i turystyki (Dz. U. z 2018 r. poz. 1055 z późn. zm.);
 
  1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 26 lipca 2018 r. zmieniające         rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (Dz. U. 2018 r. poz. 1533 ze zm.);
 
  1. Rozporządzenie   Ministra   Zdrowia   z   dnia   26  lipca  2016 r.  w sprawie grup środków
       spożywczych  przeznaczonych do sprzedaży dzieciom i młodzieży w jednostkach systemu 
       oświaty  oraz  wymagań,  jakie  muszą  spełniać  środki  spożywcze  stosowane  w ramach 
       żywienia  zbiorowego  dzieci i młodzieży  w  tych  jednostkach   (Dz. U. 2016 r. poz. 1154                     
       z późn. zm.);
 
  1. Rozporządzenie     Ministra     Edukacji     Narodowej    z    dnia    14    kwietnia     1992 r.                       
       w    sprawie    warunków     i    sposobu    organizowania    nauki   religii   w   publicznych  
       przedszkolach      i       szkołach    (t. j. Dz.   U.  2020 r. poz. 983 z  późn.  zm.);
 
  1. Rozporządzenie  Ministra  Edukacji  Narodowej   z   dnia   16  sierpnia  2018 r.  w  sprawie
       doradztwa zawodowego (Dz. U. 2018 r. poz. 1675);
 
  1. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie    doradztwa zawodowego (Dz. U. 2019 poz. 325 ze zm.);
 
  1. Rozporządzenie   Ministra  Edukacji  Narodowej  z  dnia  11  sierpnia  2017  r.  w  sprawie
       wymagań wobec szkół i placówek (t.j. Dz. U. 2020 poz. 2198 z późn. zm.);
 
  1. Rozporządzenie   Ministra  Edukacji  Narodowej  z  dnia  21  sierpnia  2019  r.  w  sprawie
       przeprowadzania   postępowania  rekrutacyjnego  oraz  postępowania  uzupełniającego                          do publicznych przedszkoli, szkół, placówek i centrów (Dz. U. 2019 poz. 1737 z późn. zm.);
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
ROZDZIAŁ I
 
Postanowienia ogólne
 
§ 1
 
  1. Nazwa przedszkola:
Miejskie Przedszkole nr 29, zwane dalej „Przedszkolem” jest przedszkolem publicznym.
  1. Siedziba przedszkola:
            ul. Osada Młyńska 1
            42-280 Częstochowa
            e- mail  mp29@edukacja.czestochowa.pl
 
     W miejscu siedziby placówki, znajdują się 4 grupy przedszkolne.
  1. Przedszkole używa pieczęci podłużnej w pełnym brzmieniu:
     Miejskie Przedszkole nr 29
           ul. Osada Młyńska 1
           42-280 Częstochowa
             tel. 34 361-85-02
IDS 000207066   NIP 573-23-39-077
 
  1. Przedszkole, jako jednostka budżetowa Gminy Miasta Częstochowa, działa w ramach jednego płatnika jakim jest Gmina Miasto Częstochowa, które jest czynnym płatnikiem podatku od towarów i usług.
 
  1. W związku z powyższym umowę w zakresie usług zawierać w imieniu Gminy Miasta Częstochowa, będzie Dyrektor Przedszkola.
 
  1. Umowy i faktury VAT, które dokumentują zakup i sprzedaż towarów i usług dokonane przez jednostkę, będą zawierać poniższe dane:
 
              Nabywca/Sprzedawca: Gmina Miasto Częstochowa
                                                    ul. Śląska 11/13
                                                    42-217 Częstochowa
                                                    NIP: 573-274-58-38
 
            Odbiorca/Jednostka dokonująca sprzedaży: Miejskie Przedszkole nr 29
                                                    ul. Osada Młyńska 1
                                                    42-280 Częstochowa
                                                 
  1. Organ prowadzący Przedszkole:
Gmina Miasto Częstochowa z siedzibą w Urzędzie Miasta Częstochowy, ul. Śląska 11/13.
  1. Nadzór pedagogiczny nad Przedszkolem sprawuje Śląski Kurator Oświaty.

  2. Przedszkole posiada system wizualnej identyfikacji w postaci znaku graficznego – logo, które jest okrągłego kształtu. Na zewnątrz jest piętnaścioro dzieci, a wewnątrz                           na błękitnym tle widnieje pełna nazwa Przedszkola: Miejskie Przedszkole nr 29                                w Częstochowie. Kolorystyka logo to barwy: białe, błękitne i niebieskie:  
 
  1. Logo Przedszkola mieści się w gabinecie Dyrektora Przedszkola, na budynku                            oraz w głównym holu.
  2. System wizualnej identyfikacji jest stosowany podczas:
  1. Uroczystego Pasowania Dzieci 6 letnich;
  2. Uroczystości jubileuszowych Przedszkola;
  3. Festynu rodzinno - integracyjnego;
  1. Logo Przedszkola umieszczane jest na:
  1. Pismach, dyplomach, podziękowaniach;
  2. Na stronie internetowej Przedszkola;
  1. Na wniosek Rady Pedagogicznej lub współny wniosek Rady Pedagogicznej                                        i Rady Rodziców Przedszkolu może być nadane imię.
  2. Imię Przedszkolu, nadaje stosowną uchwałą Rada Miasta Częstochowy.
  3. Stan mienia Przedszkola stanowią środki trwałe i nietrwałe – wyposażenie budynku                                                    i pomieszczeń oraz sprzęt w ogrodzie przedszkolnym.
  4. Za stan i zabezpieczenie majątku Przedszkola odpowiedzialny jest Dyrektor placówki.
  5.  Majątek Przedszkola może być zbywany lub przekazywany w porozumieniu i za zgodą Organu prowadzącego placówkę.
  6. Wysokość kwot pozostających w dyspozycji Dyrektora Przedszkola oraz ich szczegółowe rozdysponowanie określa budżet Przedszkola na dany rok budżetowy.
  7. Za prawidłowość merytoryczną wykonania budżetu Przedszkola odpowiada Dyrektor placówki.
  8. Podstawowymi dokumentami w działalności Przedszkola są:
  1. Orzeczenie organizacyjne placówki;
  2. Projekt organizacyjny na dany rok szkolny zatwierdzony przez Organ prowadzący placówkę;
  3. Roczny Plan pracy Przedszkola;
  4. Protokoły Rady pedagogicznej;
  5. Dzienniki zajęć poszczególnych grup przedszkolnych;
  6. Dzienniki zajęć dodatkowych;
  7. Miesięczne plany pracy poszczególnych grup przedszkolnych;
  8. Książka kontroli;
  9. Akta osobowe Nauczycieli, Pracowników administracji i obsługi;
  10. Rejestr wypadków Dzieci i Pracowników;
  11. Sprawozdania statystyczne;
  12. Plany budżetowe, dokumentacja księgowa i płacowa;
  13.  Karty zgłoszeń Dzieci na dany rok szkolny;
  14. Książka inspekcji sanitarnej i pracownicze książeczki zdrowia;
  15. Raporty żywieniowe i kartoteki magazynowe;
  16. Księgi inwentarzowe i protokoły Komisji inwentaryzacyjnych;
  17. Inne wymagane dokumenty wynikające z aktualnych przepisów prawa.
  1. Przedszkole przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
  2. Placówka przetwarza dane osobowe Pracowników, Dzieci i Rodziców / Opiekunów prawnych, zgodnie z przepisami prawa.
  3. Jeżeli takie uprawnienie nie wynika z przepisów, to dane mogą być przetwarzane                               na podstawie zgody Rodzica / Opiekuna prawnego.
  4.  Zasady gospodarki finansowej i materiałowej Przedszkola określają odrębne przepisy – Instrukcja inwentarzowa i kasowa.
 
 
§ 2
 
Przedszkole działa na podstawie:
  1. Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty Dz. U. 1991 nr 95 poz. 425                                (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 1327, z 2021 poz. 4, 1237 z późn. zm.);
  2. Ustawy z 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe                               (Dz. U. 2017 r. poz. 60 ze zm.);
  3. Ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (t. j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1082                      z późn. zm.);
  4. Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie terytorialnym Dz. U. 1990 nr 16 poz. 95                  (t.j. Dz. U. 2021 poz. 1372)  oraz przepisów wykonawczych do tej ustawy ze zm.;
  5. Ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych Dz. U. 2009 nr 157 poz. 1240 (t. j. Dz. U. 2021 r. poz. 305, 1236, 1535, 1773) z późniejszymi zmianami;
  6. Uchwały nr 355/XXI/2012 Rady Miasta Częstochowy z dnia 26 kwietnia 2012 r. w sprawie  utworzenia Biura Finansów Oświaty;
  7. Uchwały nr 732/LXIII/2010 Rady Miasta Częstochowy z dnia 25 sierpnia 2010 roku                     w sprawie zmiany uchwały nr 428/XXXIII/2004 Rady Miasta Częstochowy z dnia 5 lipca 2004 r. w sprawie ustalenia sieci publicznych przedszkoli i publicznych szkół podstawowych w Częstochowie, których to szkołach będą utworzone oddziały przedszkolne dla dzieci 6-letnich w celu odbycia rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego;
  8. Uchwały nr 743.L.2018 Rady Miasta Częstochowy z dnia 20 lutego 2018 r. w sprawie określenia wysokości opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego w przedszkolach prowadzonych przez miasto Częstochowa;
  9. Uchwały nr 577.XLII.2021 Rady Miasta Częstochowy z dnia 08 kwietnia 2021 r.                             w sprawie określenia wysokości opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego w przedszkolach i oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych prowadzonych przez miasto Częstochowę;
  10. Zarządzenia nr 1972.2017 Prezydenta Miasta Częstochowy z dnia 21 sierpnia 2017 r.                      w sprawie ustalenia zasad korzystania ze stołówek w prowadzonych przez Miasto Częstochowę przedszkolach i oddziałach przedszkolnych zorganizowanych w szkołach podstawowych;
 
  1. Zarządzenia nr 746.2020 Prezydenta Miasta Częstochowy z dnia 17 stycznia 2020 r.                      w sprawie zmiany zarządzenia w sprawie ustalenia zasad korzystania ze stołówek                              w prowadzonych przez Miasto Częstochowę przedszkolach i oddziałach przedszkolnych zorganizowanych w szkołach podstawowych;
 
  1. Aktu założycielskiego;
 
  1. Niniejszego Statutu;
 
 
 
 
 
 
 
 
 
§ 3
 
  1.  Przedszkole funkcjonuje cały rok.
  2. Przedszkole zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w wymiarze 5 godzin dziennie.
  3. Opłata za korzystanie z wychowania przedszkolnego przekraczającym wymiar 5 godzin zajęć w wysokości 1 zł za każdą rozpoczętą godzinę faktycznego pobytu dziecka                                     w przedszkolu dotyczy dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 6 lat.
  4. Rodzice / Opiekunowie prawni Dzieci uczęszczających do przedszkola, składają deklarację korzystania z wyżywienia i odpłatnych godzin wychowania przedszkolnego na dany rok szkolny na początku roku szkolnego.
  5. W Przedszkolu są organizowane zajęcia dodatkowe, nieodpłatne dla wszystkich dzieci uczęszczających do Przedszkola. Zajęcia dodatkowe są finansowane z budżetu Gminy Miasta Częstochowy.
  6. O organizacji i rodzaju zajęć decyduje Dyrektor w porozumieniu z Radą Rodziców uwzględniając w szczególności potrzeby i możliwości dzieci oraz dostępne środki finansowe.
  7. Propozycje zajęć dodatkowych dyrektor przedstawia Rodzicom/Opiekunom prawnym na pierwszym zebraniu w danym roku szkolnym.
 
 
§ 4
 
  1. Przedszkole zapewnia odpłatne wyżywienie dla Dzieci i Pracowników Przedszkola.
  2. Zasady odpłatności za korzystanie z wyżywienia i wysokość stawki żywieniowej ustala Prezydent Miasta Częstochowa.
  3. Przedszkole  organizuje  odpłatne  wyżywienie  dla  Dzieci i Pracowników  Przedszkola:
  4. Żywienie Dzieci w Przedszkolu jest organizowane i prowadzone zgodnie z normami żywienia dzieci z uwzględnieniem wartości odżywczych i zdrowotnych środków spożywczych .
  5. Rodzice / Opiekunowie prawni są zobowiązani do uiszczenia opłaty za wyżywienie dziecka do 14 dnia każdego miesiąca na wskazany rachunek bankowy Przedszkola.                                       Zwroty za nieobecność dziecka są potrącane na poczet następnego miesiąca.
  6. Z tytułu udostępniania Rodzicom / Opiekunom prawnym gromadzonych przez Przedszkole informacji w zakresie nauczania, wychowania oraz opieki, dotyczących Ich Dzieci nie pobiera się od Rodziców / Opiekunów prawnych opłat, bez względu na postać i sposób przekazywania  tych informacji.
  7. Opłaty za dyżur wakacyjny pobierane są z góry w terminie ustalonym przez Organ prowadzący.
 
 
 
 
 
ROZDZIAŁ II
 
Cele i zadania Przedszkola oraz sposób ich wykonywania
 
§ 5
 
  1. Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka.                  Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się,               co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz  gromadzenie doświadczeń  na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna. W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga  dojrzałość do podjęcia nauki  na pierwszym etapie edukacji.
 
1. Cele Przedszkola:
  1. wspomaganie rozwoju i wczesna edukacja dzieci od trzeciego roku życia do rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej;
  2. wspomaganie i ukierunkowanie rozwoju dziecka zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi w relacjach ze środowiskiem;
  3. wspomaganie wychowawczej i opiekuńczej roli rodziny;
  4. tworzenie optymalnych warunków umożliwiających dziecku osiągnięcie gotowości szkolnej.
§ 6
 
  1. Zadania Przedszkola :
  1. Wspieranie wielokierunkowej aktywności Dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym                        i poznawczym obszarze jego rozwoju;
  2. Tworzenie warunków umożliwiających Dzieciom swobodny rozwój, zabawę                                 i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa;
  3. Wspieranie aktywności Dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej                                i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych;
  4. Zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez Dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc Dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony;
  5. Wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych                     do poziomu rozwoju Dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń                                 i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań;
  6. Wzmacnianie poczucia wartości, indywidualność, oryginalność Dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie;
  7. Tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie z uwzględnieniem zasad i promocji i ochrony zdrowia, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym  bezpieczeństwo w ruchu drogowym;
  8. Przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie                o zdrowie psychiczne, realizowane m.in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w Przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych Dzieci;
  9. Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość Dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki;
  10. Tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej Dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka;
  11. Tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania                             i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy;
  12. Współdziałanie z Rodzicami / Opiekunami prawnymi, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez Rodziców / Opiekunów prawnych                     za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka;
  13. Kreowanie, wspólne z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez Dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina,                                grupa w Przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju;
  14. Systematyczne uzupełnianie, za zgodą Rodziców / Opiekunów prawnych, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu Dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa                                   i harmonijnego rozwoju;
  15. Systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się Dziecka, prowadzące              do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole;
  16. Organizowanie zajęć – zgodnie z potrzebami – umożliwiających Dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej lub języka regionalnego.
  17. Tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania Dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.
  1. Przygotowanie Dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym nie dotyczy:
  1. Dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane                                ze względu na niepełnosprawność intelektualną w stopniu umiarkowanym                                 lub znacznym oraz dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawności sprzężone, jeżeli jedną                                                        z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym;
  2. Dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane                                      ze względu na inne niż wymienione w pkt a rodzaje niepełnosprawności oraz jeżeli                                            z indywidualnego programu edukacyjno – terapeutycznego wynika brak możliwości realizacji przygotowania do posługiwania się językiem obcym nowożytnym ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka.
  1. Wynikające z powyższych celów zadania, Przedszkole realizuje w ramach następujących obszarów edukacyjnych:
  1. Fizyczny obszar rozwoju dziecka:
  2. Emocjonalny obszar rozwoju dziecka;
  3. Społeczny obszar rozwoju dziecka;
  4. Poznawczy obszar rozwoju dziecka.
 
§ 7
 
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna
 
  1. Przedszkole zapewnia możliwość korzystania z opieki psychologiczno – pedagogicznej, specjalnych form pracy wychowawczo – dydaktycznej z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz predyspozycji Dzieci przez:
  1. Wskazywanie dla Dzieci właściwych Poradni Psychologiczno – Pedagogicznych;
  2. Prowadzenie indywidualizacji pracy z poszczególnymi Dziećmi zgodnie z zaleceniami tychże Poradni (po konsultacji i za zgodą Rodziców / Opiekunów prawnych);
  3. Organizowanie zajęć logopedycznych;
  4. Organizowanie zajęć specjalistycznych przez nauczycieli przygotowanych w zakresie odpowiedniej specjalności, czyli psychologów, pedagogów, terapeutów pedagogicznych;
  5. Prowadzenie przez Nauczycieli Przedszkola oraz  przez specjalistów indywidualnej                       i grupowej pracy profilaktycznej, stymulującej, kompensacyjnej i korekcyjnej.
  1. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna udzielana Dziecku w Przedszkolu,                                       polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych                                        i edukacyjnych Dziecka oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w Przedszkolu w celu wspierania potencjału rozwojowego Dziecka i stwarzania warunków do jego aktywnego                        i pełnego uczestnictwa w życiu Przedszkola oraz w środowisku społecznym.
  2. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna udzielana w Przedszkolu, Rodzicom/ Opiekunom prawnym, Dzieciom i Nauczycielom polega na wspieraniu Rodziców /Opiekunów prawnych  i Nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy udzielanej Dziecku.
  3. Potrzeba objęcia Dziecka  pomocą psychologiczno – pedagogiczną w Przedszkolu,                           wynika w szczególności z:
  1. Niepełnosprawności;
  2. Niedostosowania społecznego;
  3. Zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
  4. Zaburzeń zachowania lub emocji;
  5. Ze szczególnych uzdolnień;
  6. Ze specyficznych trudności w uczeniu się;
  7. Deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych;
  8. Choroby przewlekłej;
  9. Sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
  10. Niepowodzeń edukacyjnych;
  11. Zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową dziecka i Jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi;
  12. Trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem                             za granicą.
  1. Pomoc psychologiczno – pedagogiczną organizuje Dyrektor Przedszkola, a udzielają jej Nauczyciele oraz specjaliści wykonujący w Przedszkolu, zadania z zakresu pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
  2. Do zadań Nauczycieli i specjalistów w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej należy w szczególności:
  1. Rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych Dzieci;
  2. Określanie mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień Dzieci;
  3. Rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu Dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających Ich funkcjonowanie i uczestnictwo                   w życiu placówki;
  4. Podejmowanie działań sprzyjających rozwojowi kompetencji oraz potencjału Dzieci                   w celu podnoszenia efektywności uczenia się i poprawy ich funkcjonowania;
  5. Współpraca z Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną  w procesie diagnostycznym                    i post diagnostycznym, w szczególności w zakresie oceny funkcjonowania Dzieci, barier i ograniczeń  w środowisku utrudniających funkcjonowanie Dzieci i Ich uczestnictwo w życiu placówki oraz efektów działań podejmowanych w celu poprawy funkcjonowania Dziecka oraz planowania dalszych działań.
  1.  
  2.  
  3.  
  4.  
  5.  
7. Nauczyciele oraz specjaliści w placówce  prowadzą:
  1. Obserwację pedagogiczną w trakcie bieżącej pracy z Dziećmi  mającą na celu rozpoznanie:
  1. Trudności, a także potencjału Dziecka i jego zainteresowań;
  2. Szczególnych uzdolnień;
  1. W przypadku Dzieci realizujących obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne – obserwację pedagogiczną zakończoną analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna).
  1.  
  2.  
  3.  
  4.  
  5.  
  6.  
8. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana na wniosek Rodzica / Opiekuna prawnego, Nauczyciela, Dyrektora, Nauczyciela prowadzącego zajęcia specjalistyczne, Poradni psychologiczno – pedagogicznej lub innej Poradni specjalistycznej, Pomocy nauczyciela, Pracownika socjalnego, Asystenta Rodziny, Kuratora sądowego w każdym przypadku za zgodą Rodzica / Opiekuna prawnego.
 9. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z:
  1. Rodzicami Dziecka;
  2. Poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi;
  3. Placówkami doskonalenia nauczycieli;
  4. Innymi przedszkolami, szkołami i placówkami;
  5. Organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami i podmiotami działającymi                   na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
10.Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w Przedszkolu jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z  Dzieckiem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów,                                    a także  w formie:
  1. Zajęć rozwijających uzdolnienia;
  2. Zajęć rozwijających umiejętności uczenia się;
  3. Zajęć specjalistycznych: korekcyjno – kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym;
  4. Porad i konsultacji;
  5. Warsztatów.
  11.Korzystanie z pomocy psychologiczno – pedagogicznej w Przedszkolu jest dobrowolne                             i  nieodpłatne.
12.Zindywidualizowana ścieżka realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego jest organizowana dla Dzieci, które mogą uczęszczać do Przedszkola                    ale ze względu na trudności w funkcjonowaniu wynikające w szczególności ze stanu zdrowia nie mogą realizować wszystkich zajęć wychowania  przedszkolnego  wspólnie                      z grupą przedszkolną  i wymagają dostosowania organizacji i procesu nauczania do ich specjalnych potrzeb edukacyjnych.
13.Objęcie Dziecka zindywidualizowaną ścieżką wymaga opinii Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej.
14.Przedszkole może organizować indywidualne obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne dla dzieci, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do Przedszkola  w stosunku do których Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna orzekła taką formę kształcenia lub wychowania:
  1. Dziecko objęte indywidualnym obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym pozostaje wychowankiem przedszkola;
  2. Indywidualne obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne organizuje                               się w miejscu pobytu dziecka w szczególności w domu rodzinnym, u rodziny zastępczej, w rodzinnym domu dziecka, w placówce opiekuńczo – wychowawczej                                         lub w regionalnej placówce opiekuńczo – terapeutycznej;
  3. W indywidualnym przygotowaniu przedszkolnym realizuje się programy wychowania przedszkolnego uwzględniające podstawę programową wychowania przedszkolnego, dostosowane do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka;
  4. Dyrektor, w uzgodnieniu z Rodzicami / Opiekunami prawnymi dziecka                                     oraz z nauczycielem prowadzącym indywidualne przygotowanie przedszkolne podejmuje działania umożliwiające kontakt dziecka z dziećmi w oddziale przedszkolnym, w szczególności umożliwia dziecku udział w zajęciach rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, uroczystościach i imprezach przedszkolnych         &nb