Miejskie Przedszkole nr 29 Wirtualny spacer

ŻABKI - Do pracy z dzieckiem

Grupa dzieci 3-letnich



Temat tygodnia: Wiosenne przebudzenie (23.03-27.03.2020)

 

Aktywność językowa:

Opowiadanie E. Stadtmüller Witaj, wiosno!

– Kiedy ta wiosna w końcu przyjdzie – marudziła Ada. – W przedszkolu już dawno śpiewamy o niej piosen­ki, wycinamy kolorowe motylki i kwiatki, a ona nic.

– Jak to: nic – oburzył się tato. – Wiosna pracuje pełną parą, aby wybuchnąć zielenią, gdy tylko spadnie pierwszy ciepły deszcz.

– Jakoś tej pracy nie widać – skrzywił się Olek. – Wszędzie szaro, buro i ponuro…

– Chyba ktoś tu nie umie patrzeć uważnie… – pokręcił głową tato. – Jeśli ubierzecie się w pięć minut, to zabiorę was do parku na wyprawę detektywistyczną. Będziemy tropić ślady wiosny. Zgoda?

– Zgoda! – zawołali bardzo zgodnie Ada i Olek.

Trzeba przyznać, że parkowe alejki, tonące w marcowej mgle, nie wyglądały najlepiej. Odrapane ławki, pusty plac zabaw, błoto pod nogami.

Olek już miał zaproponować powrót do domu, gdy tato zawołał: – STOP! Na prawo patrz!

– Ale na co patrz? – nie zrozumiała Ada.

Tato bez słowa wskazał parasolem na parkową sadzawkę. Tuż przy pustym łabędzim domku, na wierzbo­wych gałązkach bieliły się najprawdziwsze na świecie…

– Bazie! – wrzasnął Olek. – Zobaczyłem je pierwszy, punkt dla mnie!

Ada była niepocieszona. Na szczęście sokole oko taty dojrzało kolejny, niezaprzeczalny znak wiosny.

Podczas gdy Olek wypatrywał ptaków na drzewach, tato dyskretnie przytrzymał Adę za kapturek kurtki i oczami wskazał wijącą się pośród burej trawy ścieżkę. Ada pobiegła nią i po chwili wszyscy usłyszeli jej radosny okrzyk:

– Mam! Mam drugi znak wiosny! Remis!

Teraz dopiero Olek zauważył malutkie żółte kwiatuszki, których rozczochrane główki pojawiły się nie wia­domo skąd tuż nad ziemią.

– To podbiał – wyjaśnił dzieciom tato. – Bardzo pożyteczna, lecznicza roślinka.

– A co ona leczy? – chciała wiedzieć Ada.

– Wiosenne katarki, marcowe chrypki i kaszelki… – odparł tato. – Oj, chyba zbiera się na deszcz, więc lepiej wracajmy, żebyśmy nie musieli się nią kurować.

Droga do domu – niby taka sama – okazała się pasmem radosnych odkryć.

– Pąki na żywopłocie! – meldował Olek.

– Zielony listek, o tu – na klombie! – nie dawała za wygraną Ada.

– Przebiśniegi!!! – wykrzyknęli równocześnie na widok całej kępy ślicznych białych kwiatuszków rosną­cych na trawniku, tuż obok ich własnego domu.

– Jak widzicie, wiosna wcale się nie leni – uśmiechnął się tato. – Trzeba tylko umieć patrzeć.

 

Rozmowa kierowana:

  1. - Na co narzekały dzieci?

  2. - Jaką propozycję złożył tata Adzie i Olkowi?

  3. - Jakie zwiastuny wiosny dzieci zauważyły w parku?

 

  1. Ćwiczenia logopedyczne usprawniające narządy mowy – język, wargi, żuchwę.

     

Wąchanie kwiatków – dzieci nabierają powietrze nosem, a wypuszczają ustami, naśladując wąchanie kwiatków.

Podlewamy kwiatki – pompujemy wodę do konewki, dzieci unoszą język do góry, w stronę nosa, opusz­czają go w stronę brody, a następnie obie wargi wysuwają do przodu.

Bocian – dzieci wysuwają wargi mocno do przodu, naśladują dziób bociana, następnie otwierają sze­roko wargi i je zamykają.

Żaba – żaba schowała się przed bocianem pod liściem i uśmiecha się szeroko – dzieci szeroko rozciągają wargi, potem uśmiechają się i ściągają wargi.

Kukułka – dzieci ściągają wargi do przodu i naśladują kukułkę – mówią: ku, ku, ku, ku.

Wiosenne porządki – przy szeroko otwartej jamie ustnej język wymiata wszelkie zakamarki: wędruje za górne i za dolne zęby.

 

 

Aktywność muzyczna:

Piosenka:

Spotkanie z wiosną

Ciepły wietrzyk powiał dzisiaj,

słychać świergot ptaków,

a w ogrodzie spotkać można

miłych przedszkolaków.

 

Ref.: Wiosna, wiosna

przyszła do nas,

bierzmy się za ręce.

Pośród młodej, bujnej trawy

kwiatów coraz więcej.

 

http://www.rokwprzedszkolu.pl/index.php?d=pio&f=pio_34_00049&k=k0204

 

 

Aktywność ruchowa:

Zabawa ruchowa ilustrująca treść piosenki.

 

Dzieci powtarzają za N. słowa refrenu. Podczas ponownego powtarzania słów utworu naśladują po­wiew wiatru (delikatne kołysanie się na boki), świergot ptaków (ręce ułożone jak skrzydła), a na sło­wa: miłych przedszkolaków – uśmiechają się do siebie. Podczas refrenu dzieci tworzą koło, spacerują spokojnie dookoła.

 

Zabawa ruchowa kształtująca prawidłową postawę ciała – Kwiaty rosną na wiosnę.

Dzieci siedzą skulone na podłodze, na piętach. Na rytmiczny dźwięk np. trójkąta powoli się prostują. Ręce mają wzniesione ku górze.

 

 

Edukacja matematyczna:

 

Zabawa dydaktyczna Liczenie nasion.

 

Patyczki do lodów lub pęsety, nasiona: grochu, fasoli, bobu, kukurydzy.

N. rozsypuje na stoliku wymieszane nasiona: grochu, fasoli, bobu. Dzieci za pomocą patyczków lub pęset rozdzielają je na poszczególne rodzaje, opisują różnice w ich wyglądzie, wielkość, kolor, kształt. Następnie segregują nasiona zgodnie z poleceniami N., układają z nich szeregi, określają na oko, których jest więcej, i sprawdzają, np. łącząc je w pary. Liczą ziarna z poszczególnych grup i mówią: Tu jest więcej, a tu jest mniej. Tworzą rytmy – powtarzające się czteroelementowe sekwencje: groszek – fasolka – bób – kukurydza. Układają kwiatki, np.: kładą ziarna grochu wokół ziarna bobu i odwrotnie, oraz liczą płatki i mówią, których jest mniej.

Działalność plastyczna:

1. Lepienie bazi z plasteliny.

Plastelina, podkładki.

Dzieci lepią z plasteliny wałeczki, które będą gałązkami. Następnie toczą małe, białe lub szare, kulecz­ki, które przylepiają do gałązek z plasteliny.

2. Kolorowanie rysunków wiosennych kwiatów według wzoru.

Kolorowanki z rysunkami wiosennych kwiatów, obrazki kwiatów.

Dzieci kolorują rysunki kwiatów zgodnie z obrazkami, które mają rozłożone przed sobą.

 

 

https://www.google.com/search?q=kolorowanki+pierwsze+kwiaty+wiosenne+do+wydruku&tbm=isch&ved=2ahUKEwjP4IL4yK7oAhUBtioKHUFaBU4Q2-cCegQIABAA&oq=kolorowanki+pierwsze+kwiaty+wiosenne+do+wydruku&gs_l=img.3...86471.90253..91433...0.0..0.213.1685.0j7j2......0....1..gws-wiz-img.dX33a4RP6k8&ei=Z5t3Xo-RAYHsqgHBtJXwBA&bih=686&biw=1280&client=firefox-b-d

 

 

 

Link do stron z zabawami edukacyjnymi dla dzieci:

https://www.eprzedszkolaki.pl/

https://eduzabawy.com/karty_pracy/

 

DZIAŁAJMY RAZEM PRZECIWKO KORONAWIRUSOWI!

Przez najbliższy czas musimy zrobić wszystko, aby zapobiec szybkiemu rozprzestrzenianiu się koronawirusa w Polsce. Stąd szerokie działania rządu – takie jak zawieszenie zajęć w szkołach, przedszkolach, placówkach oświatowych, żłobkach i na uczelniach, a także odwołanie imprez masowych. Jest to możliwe dzięki specustawie w sprawie przeciwdziałania koronawirusowi.

WIELE JEDNAK ZALEŻY OD CIEBIE!

  • Unikaj skupisk ludzkich, jeśli możesz – udaj się na pracę zdalną.
  • Myj często ręce, nie dotykaj bez potrzeby twarzy.
  • Zwracaj uwagę innym na właściwe zachowania!
 

Temat tygodnia: Marcowa pogoda (16.03-20.03.2020)

 

Aktywność językowa:

Wiersz:

Marcowe kaprysy B. Forma

Wymieszał marzec pogodę w garze,

Ja wam tu wszystkim zaraz pokażę,

Włożę troszeczkę deszczu, słoneczka promieni,

Domieszam wiatru ciepłego,

Smutno by w marcu było bez niego

Śniegu i burzy jeszcze troszkę dodam,

Będzie prawdziwa marcowa pogoda.

 

Aktywność muzyczna:

Piosenka:

1. Deszczyk kapie, z chmurki spada i na ziemi opowiada,

że tak z góry na nas leci, by urosły wszystkie dzieci.

Ref: Kap, kap, kap, Deszczyk z nieba spadł.

Kap, kap, kap, Deszczyk z nieba spadł. / x2

2. Deszczyk kapie, z chmurki spada i po drodze opowiada,

że na ziemi go potrzeba, by urosły kwiaty, drzewa.

Ref: Kap, kap, kap, Deszczyk z nieba spadł.

Kap, kap, kap, Deszczyk z nieba spadł. / x2

Link do piosenki:

https://www.youtube.com/watch?v=nusPMHbwlrQ&feature=youtu.be&fbclid=IwAR1q97zpiyG5mtfhe3gm9cBpK1a2sErq3wp6rIs7hYizPvWkOpAL2JZ0K7w

Aktywność ruchowa:

Ilustrowanie ruchem krótkiego opowiadania z wykorzystaniem apaszek. Dzieci otrzymują kolorowe apaszki. Nauczyciel czyta, dzieci ilustrują ruchem treść opowiadania. „Idziemy na spacer, świeci słońce. Jest ładna pogoda, dzieci wesoło podskakują. (dzieci idą, spacerują, rozglądają się, podskakują, wymachują rączkami, apaszkami) Nagle zaczyna wiać wiatr. Jest coraz silniejszy. (dzieci energicznie wymachują apaszkami, pokazują ruchem rąk wiatr) Nadciągają ciemne chmury, zaczyna padać deszcz. Chowamy się pod parasole, żeby nie zmoknąć. (dzieci zarzucają apaszki na głowę) Wiatr jest bardzo silny. Boimy się. Z daleka słychać gromy i widać błyskawicę. Uciekamy do domu. (dzieci szybko chowają się w umówione miejsce) Nareszcie znowu pojawia się słońce. Wyglądamy przez okno. Możemy wyjść na spacer.”

Edukacja matematyczna:

Drogie Dzieci, witam Was serdecznie . Jestem Marcowym Słoneczkiem i mam dużo pracy, bo robię porządki. Nie zawsze mogę świecić jasno na niebie, bo w marcu jest różna pogoda. Pomóżcie mi proszę posegregować chmurki schowane w kopertach. Pozdrawiam Was Marcowe Słoneczko”. „Deszczowe chmurki” – dzieci układają na pólkach tyle chmurek ile wskazuje liczba pomalowanych promieni słońca.

Działalność plastyczna:

Link do pracy plastycznej:

https://pl.pinterest.com/pin/549931804479201203/feedback/?invite_code=0a78d90ccf4b4fd5ae494e9ada09b719&sender_id=715720703189568503

 

Link do stron z zabawami edukacyjnymi dla dzieci:

https://www.eprzedszkolaki.pl/

https://eduzabawy.com/karty_pracy/

 

DZIAŁAJMY RAZEM PRZECIWKO KORONAWIRUSOWI!

Przez najbliższy czas musimy zrobić wszystko, aby zapobiec szybkiemu rozprzestrzenianiu się koronawirusa w Polsce. Stąd szerokie działania rządu – takie jak zawieszenie zajęć w szkołach, przedszkolach, placówkach oświatowych, żłobkach i na uczelniach, a także odwołanie imprez masowych. Jest to możliwe dzięki specustawie w sprawie przeciwdziałania koronawirusowi.

WIELE JEDNAK ZALEŻY OD CIEBIE!

  • Unikaj skupisk ludzkich, jeśli możesz – udaj się na pracę zdalną.
  • Myj często ręce, nie dotykaj bez potrzeby twarzy.
  • Zwracaj uwagę innym na właściwe zachowania!