W grupie Pszczółki pracują nauczyciele: mgr Joanna Rygał, mgr Jolanta Warwaszyńska- Jundziłł
Rozwój dziecka czteroletniego (4 lata)
Rozwój fizyczny:
- Czterolatek ma dobrze rozwiniętą koordynację ruchową. Potrafi biegać, skakać na jednej nodze, wspinać się, a także jeździć na rowerku biegowym.
- Ruchy stają się coraz bardziej precyzyjne, co umożliwia wykonywanie zadań wymagających większej zręczności, takich jak rysowanie złożonych kształtów, budowanie skomplikowanych konstrukcji z klocków czy nawlekanie koralików.
- Wzrasta sprawność manualna, dzięki czemu dziecko może zacząć pisać proste litery, choć jeszcze nie zawsze poprawnie.
Rozwój poznawczy:
- Dziecko w tym wieku zaczyna wykazywać większe zainteresowanie literami, cyframi oraz pojęciami liczbowymi.
- Jego mowa staje się coraz bardziej złożona – potrafi tworzyć dłuższe, skomplikowane zdania, często zadaje pytania i jest bardzo ciekawe świata.
- Czterolatek potrafi już rozumieć pojęcia czasu, takie jak "wczoraj", "dzisiaj", "jutro", chociaż może jeszcze mylić się w ich używaniu.
Rozwój społeczny i emocjonalny:
- Czterolatek chętnie uczestniczy w zabawach grupowych, zaczyna rozumieć zasady wspólnej zabawy i współpracy, choć mogą pojawiać się konflikty o przewodnictwo.
- Wykazuje większą empatię i potrafi lepiej rozpoznawać emocje innych osób.
- Dziecko w tym wieku nadal potrzebuje wsparcia dorosłych w radzeniu sobie z trudnymi emocjami, ale jest bardziej świadome swoich uczuć.
Rozwój emocjonalny:
- Czterolatek zaczyna lepiej kontrolować swoje emocje, choć wciąż mogą pojawiać się chwile frustracji czy gniewu.
- Jest bardziej pewny siebie i zaczyna podejmować próby samodzielności, jednak nadal ceni sobie obecność i wsparcie dorosłych.
Rozwój dziecka pięcioletniego (5 lat)
Rozwój fizyczny:
- Pięciolatek jest jeszcze bardziej sprawny fizycznie niż czterolatek. Jego ruchy są bardziej skoordynowane i precyzyjne, co pozwala na bardziej zaawansowane zabawy ruchowe, np. jazdę na rowerze z pedałami, skoki przez przeszkody czy zabawy sportowe.
- Manualne zdolności pięciolatka są dobrze rozwinięte – dziecko potrafi rysować bardziej szczegółowe obrazki, starannie kolorować oraz pisać proste słowa.
- Dziecko w tym wieku ma lepszą kontrolę nad ciałem, co pomaga w czynnościach takich jak zapinanie guzików czy samodzielne ubieranie się.
Rozwój poznawczy:
- Pięciolatek rozumie bardziej abstrakcyjne pojęcia, zaczyna interesować się liczeniem, rozpoznawaniem liter i próbami czytania prostych słów.
- Jego mowa jest bardzo rozwinięta – pięciolatek potrafi opowiadać historie, wyrażać swoje myśli w złożony sposób i używać coraz bardziej zróżnicowanego słownictwa.
- W tym wieku dziecko potrafi myśleć logicznie, rozwiązywać proste problemy, a także planować swoje działania na krótką metę.
Rozwój społeczny i emocjonalny:
- Pięciolatek jest bardziej świadomy relacji społecznych, potrafi lepiej współpracować z innymi dziećmi i rozumie znaczenie zasad grupowych.
- W tym wieku dziecko staje się bardziej empatyczne i potrafi lepiej rozumieć uczucia innych osób, co pomaga mu w budowaniu głębszych relacji z rówieśnikami.
- Pięciolatek jest bardziej samodzielny i pewny siebie, często podejmuje inicjatywę w zabawach i działaniach grupowych.
Rozwój emocjonalny:
- Pięciolatek lepiej radzi sobie z kontrolowaniem emocji i wyrażaniem swoich uczuć w sposób akceptowalny społecznie.
- Wzrasta poczucie odpowiedzialności i samodzielności, a dziecko w tym wieku zaczyna rozumieć konsekwencje swoich działań.
Podsumowanie:
Czteroletnie dziecko jest na etapie intensywnego rozwoju fizycznego, poznawczego i emocjonalnego, ale wciąż potrzebuje wsparcia dorosłych w radzeniu sobie z emocjami i budowaniu relacji społecznych. Pięciolatek natomiast jest już bardziej samodzielny, pewny siebie i lepiej radzi sobie zarówno z emocjami, jak i relacjami społecznymi. Jego umiejętności poznawcze i manualne są na wyższym poziomie, co pozwala mu na bardziej złożone zabawy i naukę.
RAMOWY ROZKŁAD DNIA w grupie Pszczółki
czas pracy: 6:00 – 16:00
6:00-8:00 Schodzenie się dzieci. Kontakty indywidualne z rodzicami / Opiekunami prawnymi. Zabawy i czynności dowolne podejmowane z inicjatywy dzieci w kącikach tematycznych. Zabawy i ćwiczenia inspirowane przez nauczyciela, zabawy w kącikach zainteresowań, gry dydaktyczne i zabawy stolikowe, manipulacyjne i konstrukcyjne. Praca z zespołem dzieci lub indywidualna o charakterze obserwacyjnym i wyrównawczym.
8:00-8:30 Ćwiczenia poranne, zabawy ruchowe. Ćwiczenia wspomagające mowę, sprawność manualną i koordynację wzrokowo – ruchową. Rozmowy indywidualne i w małych zespołach wynikające z zainteresowań dzieci. Czynności porządkowe. Przygotowanie do śniadania. Zabiegi higieniczne.
8:30-8:45 Prace porządkowe, ćwiczenia poranne, przygotowanie do śniadania
8:45-9:00 Śniadanie
9:00-11:30 Zintegrowane zajęcia edukacyjne inspirowane przez nauczycieli realizowane na podstawie podstawy programowej i wybranego programu wychowania przedszkolnego. Gry i zabawy edukacyjne. Obserwacje pedagogiczne.
- Zabawy i sytuacje zadaniowe mające na celu rozwijanie zachowań społecznych i prozdrowotnych oraz kultury życia,
- Czynności samoobsługowe i czynności gospodarczo- porządkowe,
- Zorganizowana działalność dzieci poza budynkiem przedszkola np.: spacery, wycieczki.
- Zróżnicowane metody i formy pracy ukierunkowane na rozwijanie kompetencji kluczowych, procesów poznawczych i myślowych,
- Swobodne i zorganizowane formy aktywności ruchowej, zwłaszcza na świeżym powietrzu oraz ruch przy muzyce,
- Poznawanie świata przyrody w szczególności poprzez bezpośredni kontakt z naturą i samodzielne doświadczenia,
- Twórcza i odtwórcza działalność muzyczna, muzyczno-ruchowa, teatralna i plastyczna,
- Zabawy, ćwiczenia i zadania pomagające na uzyskanie gotowości do nauki pisania i czytania,
- Swobodna aktywność własna dzieci w sali lub ogrodzie przedszkolnym.
11:30-11:45 Czynności porządkowe. Przygotowanie do obiadu. Zabiegi higieniczne.
11:45-12:15 Obiad
12:15-13:00 Odpoczynek przy muzyce i bajkach relaksacyjnych. Zabawy relaksacyjne i integracyjne. Czytanie przez nauczyciela wybranych tekstów z literatury dziecięcej. Tworzenie warunków do rozwijania zainteresowań i uzdolnień dzieci. Praca z dziećmi, które wymagają rozwijania lub wspierania indywidualnego rozwoju. Obserwacje pedagogiczne.
13:00-13:30 Tworzenie różnorodnych sytuacji edukacyjnych sprzyjających twórczości plastycznej, muzycznej, ruchowej. Utrwalanie zdobytych wiadomości i umiejętności. Zajęcia dodatkowe. Zabawy podejmowane z własnej inicjatywy dzieci. Własna aktywność dziecka i kierowana przez nauczycielkę. Zabawy ruchowe i ruchowo-muzyczne. Obserwacje pedagogiczne.
13:30-13:45 Czynności porządkowe. Przygotowanie do podwieczorku. Zabiegi higieniczne.
13:45-14:00 Podwieczorek
14:00-16:00 Zabawy dowolne i organizowane, zgodne z zainteresowaniami. Indywidualna praca wyrównawcza. Pobyt na świeżym powietrzu – kierowane i swobodne zabawy w ogrodzie przedszkolnym. Obserwacje pedagogiczne. Prace porządkowe. Rozchodzenie się dzieci. Kontakty indywidualne z rodzicami / Opiekunami prawnymi.