W grupie pracują nauczyciele: mgr Joanna Idzikowska, mgr Ewa Wołowczyk
Rozwój dziecka sześcioletniego (6 lat) Rozwój fizyczny:
Sprawność ruchowa: Sześciolatek charakteryzuje się wysoką sprawnością ruchową. Dziecko w tym wieku potrafi swobodnie biegać, skakać, wspinać się i brać udział w bardziej złożonych aktywnościach fizycznych, takich jak jazda na rowerze, gra w piłkę, skakanie na skakance czy zabawy na placu zabaw.
Zdolności manualne: Wzrasta precyzja ruchów ręki i dłoni. Sześciolatek potrafi rysować szczegółowe obrazy, pisać proste słowa, wycinać nożyczkami bardziej skomplikowane kształty, modelować z plasteliny i wykonywać różnorodne prace plastyczne. Dziecko jest w stanie utrzymać narzędzia do pisania prawidłowo i kontrolować siłę nacisku.
Samodzielność w codziennych czynnościach: Dziecko w wieku sześciu lat jest w stanie samodzielnie ubierać się, myć zęby, zapinać guziki, sznurować buty oraz przygotowywać prostsze posiłki, takie jak kanapki. Jest już na tyle samodzielne, że radzi sobie z codziennymi czynnościami bez większej pomocy dorosłych.
Rozwój poznawczy:
Rozwój myślenia i logiki: Sześciolatek zaczyna myśleć w sposób bardziej logiczny i abstrakcyjny. Dziecko potrafi rozwiązywać proste problemy, planować swoje działania i przewidywać ich konsekwencje. Rozumie pojęcia czasu, takie jak "wczoraj", "dzisiaj", "jutro", a także umie liczyć do 20, rozpoznawać cyfry, litery i proste słowa.
Umiejętności językowe: Mowa sześciolatka jest bardzo rozwinięta. Potrafi tworzyć dłuższe, złożone zdania, opowiadać historie, a także używać różnorodnego słownictwa. Dziecko rozumie zasady gramatyki i potrafi wyrażać swoje myśli oraz emocje w sposób zrozumiały dla innych.
Zainteresowania i ciekawość świata: Sześciolatek wykazuje duże zainteresowanie światem wokół siebie. Często zadaje pytania, aby lepiej zrozumieć otaczającą go rzeczywistość. Jest ciekawy nowych zagadnień, chętnie uczy się liter, cyfr, podstawowych zasad matematyki, a także interesuje się przyrodą i technologią.
Rozwój społeczny i emocjonalny:
Rozwój relacji społecznych: Sześciolatek potrafi nawiązywać i utrzymywać relacje z rówieśnikami. Jest bardziej świadomy zasad społecznych, takich jak dzielenie się, współpraca, oczekiwanie na swoją kolej czy rozwiązywanie konfliktów w sposób konstruktywny. Dziecko zaczyna rozumieć, że różne osoby mogą mieć różne uczucia i potrzeby, co sprzyja rozwijaniu empatii.
Samodzielność i pewność siebie: W tym wieku dziecko staje się bardziej samodzielne i pewne siebie. Często podejmuje inicjatywę w zabawach, jest bardziej skłonne do wyrażania swojego zdania oraz próbuje samodzielnie rozwiązywać problemy. Sześciolatek zaczyna odczuwać dumę z osiągnięć i jest gotowy na przyjmowanie coraz większych wyzwań.
Rozwój emocjonalny: Dziecko w wieku sześciu lat lepiej kontroluje swoje emocje i potrafi je wyrażać w sposób społecznie akceptowalny. Zaczyna rozumieć bardziej złożone uczucia, takie jak wstyd, zazdrość, dumę czy współczucie. Jest też bardziej świadome swoich mocnych i słabych stron, co wpływa na jego samopoczucie i samoocenę.
Gotowość do nauki szkolnej:
Zdolności poznawcze: Sześciolatek jest na ogół gotowy do nauki w szkole. Potrafi skupić się na zadaniach, wykonywać polecenia, a także utrzymywać uwagę przez dłuższy czas. Ma rozwiniętą umiejętność logicznego myślenia, jest ciekawy świata i chętnie uczy się nowych rzeczy.
Zdolności społeczne: Dziecko w wieku sześciu lat potrafi współpracować w grupie, rozumieć zasady i normy obowiązujące w szkole, a także nawiązywać i utrzymywać relacje z rówieśnikami.
RAMOWY ROZKŁAD DNIA w grupie Sówki
CZAS PRACY: 7.00-16:00
7:00-8:30 Schodzenie się dzieci.
Kontakty indywidualne z rodzicami /opiekunami prawnymi. Zabawy i czynności dowolne podejmowane z inicjatywy dzieci
w kącikach tematycznych. Zabawy i ćwiczenia inspirowane przez nauczyciela, zabawy w kącikach zainteresowań, gry dydaktyczne i zabawy stolikowe, manipulacyjne i konstrukcyjne. Praca z zespołem dzieci lub indywidualna o charakterze obserwacyjnym i wyrównawczym.
8:30-8:45 Ćwiczenia poranne, zabawy ruchowe. Ćwiczenia wspomagające mowę,
sprawność manualną i koordynację wzrokowo – ruchową. Rozmowy indywidualne i w małych zespołach wynikające z zainteresowań dzieci. Czynności porządkowe.
Przygotowanie do śniadania. Zabiegi higieniczne.
8:45-9:00 Śniadanie
9:00-11:30- Zintegrowane zajęcia edukacyjne inspirowane przez nauczycieli realizowane na podstawie podstawy programowej i wybranego programu wychowania przedszkolnego.
- Gry i zabawy edukacyjne.
- Obserwacje pedagogiczne.
- Zabawy i sytuacje zadaniowe mające na celu rozwijanie zachowań społecznych i prozdrowotnych oraz kultury życia.
- Czynności samoobsługowe oraz czynności gospodarczo- porządkowe.
- Zorganizowana działalność dzieci poza budynkiem przedszkola np.: spacery, wycieczki.
- Zróżnicowane metody i formy pracy ukierunkowane na rozwijanie kompetencji kluczowych, procesów poznawczych i myślowych.
- Swobodne i zorganizowane formy aktywności ruchowej, zwłaszcza na świeżym powietrzu oraz ruch przy muzyce.
- Poznawanie świata przyrody w szczególności poprzez bezpośredni kontaktz naturą oraz samodzielne doświadczenia.
- Twórcza i odtwórcza działalność muzyczna, muzyczno-ruchowa, teatralna i plastyczna.
- Zabawy, ćwiczenia i zadania pomagające na uzyskanie gotowości do nauki
pisania i czytania.
- Swobodna aktywność własna dzieci w sali lub ogrodzie przedszkolnym.
11:30-11:45 Czynności porządkowe. Przygotowanie do obiadu. Zabiegi higieniczne.
11:45-12:15 Obiad
12:15-12:30 Zabawy relaksacyjne i integracyjne. Czytanie przez nauczyciela wybranych tekstów z literatury dziecięcej. Tworzenie warunków do rozwijania zainteresowań i uzdolnień dzieci. Praca z dziećmi, które wymagają rozwijania lubwspierania indywidualnego rozwoju. Obserwacje pedagogiczne.
12:30-13:30 Utrwalanie zdobytych wiadomości i umiejętności. Zajęcia dodatkowe. Zabawy podejmowane z własnej inicjatywy dzieci. Własna aktywność dziecka i kierowana przez nauczycielkę. Zabawy ruchowe i ruchowo-muzyczne. Obserwacje pedagogiczne.
13:30-13:45 Czynności porządkowe. Przygotowanie do podwieczorku. Zabiegi higieniczne. Podwieczorek
14:00-16:00 Zabawy dowolne i organizowane, zgodne z zainteresowaniami. Indywidualna praca wyrównawcza. Pobyt na świeżym powietrzu – kierowane i swobodne zabawy w ogrodzie przedszkolnym. Obserwacje pedagogiczne.Prace porządkowe. Rozchodzenie się dzieci. Kontakty indywidualne z rodzicami /opiekunami prawnymi.